7-13 juli 2004

 

Deltagare: Roger Höglund, Mickael Axlund, Rolf Lidblom, Håkan Karlsson, Bertil Jakobsson och Einar Edland. Einar och Håkan skrev.

 

 

Tisdag:

 

Roger har gjort det mesta angående val av rutter, driftsfärdplanering och ATS-färdplan till Landskrona. Håkan K. har ordnat så att vi får husrum, bensin och mat på sträckorna samt fixat tullklarering. Einar har fixat rum i Kemble och ordnat alla nödvändiga specialtillstånd för att få flyga över olika länders luftterritorier med UL. Rolf L. har hjälpt till ordna så att vi har reservdelar (sporrhjul etc.) samt flytvästar. Micke A. fixade kopior av flygkartor.

 

Vi håller också på med att färdigställa YUS 100 timmars tillsyn. Vi upptäcker ett antal fel och tiden går. Einar och Jan flyger över till Barkarby för att köpa reservdelar. När YUS var klar var det dags för genomgång av resan. Rita rutter på kartor, koordinera radiofrekvenser och alternativförfaranden. Vi åker hem ca kl 24:00.

 

Onsdag:

 

Vår plan var att starta kl 06:00, men efter lite sista-minuten-justeringar blev det 06:30 mot Landskrona. Einar flög den blåa maskinen VAY som skulle levereras till ägaren Bertil Jakobsson just i Landskrona. Bertil skulle sedan hänga med oss i roten mot England Vädret på sträckan var bra och vi steg så småningom upp till 4500 fot (ovan moln), men det var kallt så vi gick ned till 2000 fot igen. Vi hade motvind på ca 15 knop så det tog oss nästan 4 timmar. Gissa om man var kissnödig!!

 

 

Med tanke på att det var väldigt fuktigt och kyligt fick alla flygplan problem med förgasaris vilket gjorde att varvet på motorerna sjönk och när isen lossnade kom det ett host som var mer eller mindre kraftigt. Detta var ett problem som följde oss på hela turen. Man vande sej. Vi landade i Landskrona lagom till lunch och Bertil och hans fru Marja-Liisa serverade lunch. Vilken service!!

 

Flygplanen tankades och vi startade kl. 13:00 för nästa sträcka mot St. Michaelisdonn i Tyskland. Vi lägger oss nu på 1500 fot som i huvudsak var den höjden vi höll hela resten av resan. Man ser mera detaljer på denna höjd jämfört med högre höjder. Roger har hand om radiosnacket och transponder och gör det bra genom Danmark. Ett tag hade vi segelflygplan runt omkring oss på alla sidor.

 

Vi flyger norr om Kastrup, ned mot Store Belt (rakt över bron) och sedan Lille Belt och in i Tyskland. Vi åker igenom ett Tysk militärområde och här får Roger ett problem med snacket i radion. Han missar att vi skulle rapportera på vissa punkter och han får en åthutning om detta. Roger är irriterad och klagar på att de inte läser hans ATS-färdplan.

 

Vi landar på flygplatsen i St. Michaelisdonn (www.dithmarscher-lsv.de) ca kl 15:40. Vi tankar flygplanen, lämnar in ny ATS-färdplan och kollar vädret. Sämre väder är på gång och vi får det brådis att komma iväg. Vi hade tänkt äta lite innan vi åkte men…

 

Nästa mål är ön Borkum (www.eddh.de/info/landeinfo-ergebnis.php?eicao=EDWR) i Tyskland väldigt nära Holland och här skall vi äta, dricka öl och övernatta. Det blåste 300 grader, 20-25 knop när vi landade på bana 30 efter ca 1 timme och 20 minuters flygning. Inga problem med landningarna och vi fick ställa alla 3 flygplanen i hangar över natten vilket var nödvändig då det skulle blåsa upp till ett riktigt ruskväder under natten.

 

 

Vi konkluderade att det är inga problem att resa med EuroCub från Frölunda till Holland på en dag trots motvind på mesta av sträckan. Sträckan första dagen blev nästan 100 mil. Ölen och maten smakade otroligt bra!!

 

Torsdag:

 

Väderprognoserna är urusla. Oväder närmar sej från Frankrike. Vi får brådis och enas om att vi gör ett försök, men prognosen säger skurar, cb med åska. Vi kollar Metar på sträckan till Middle Zeeland, Holland (www.zeeland-airport.nl) och inget oväder någonstans än. Vi hade lätt regn på vissa ställen, men vädret var i princip CAVOK hela vägen.. Vi hade lätt medvind och resan tog 2 timmar och 20 minuter. Det var mycket att titta på så som dijker, kanaler, pråmar, byar städer etc. Vi hade i princip övergett tanken att komma längre denna dag, men efter en lång konsultation med met-office ändrade vi oss. Brådis igen. Ovädret från Frankriket var på väg och vi kunde se CB på distans. Det var inga CB att se i vår riktning så vi beslöt att åka.

 

 

Vi startade Middle Zeeland kl 14.15 och ganska snart var vi över vatten. Vi hade tänkt stiga till 4500 fot, men taket låg på 3000 fot. Det var ganska många båtar att se på vägen så att man kände sej ”trygg” om något skulle hända. Dessutom hade vi flytvästar på! Då smäller det till i motorn, förgasaris! Vi är ju vana, men man vaknar liksom till. Vi hade inget tillstånd att gå in i Belgisk luftrum och fick därför göra en liten omväg över sjön. Vi fick väja för ett antal skurar, men sikten bedömde vi var 10km hela tiden.

 

Efter en dryg timma ser vi Engelska kusten och CB’n. Roger kontaktar Manston Ctr. Och vi får tillstånd att passera mot Maypole airfield (www.maypoleairfield.com) vart vi landar kl 14.40 lokal tid, på bana 02. Vi parkerar och får hjälp med tankning. (Vad som slår oss är att alla flygplan drar lika mycket bränsle. Den största skillnaden var 1 liter. YUS var törstigast och inte YVV som man skulle tro).

 

Så börjar det vräka ned från CB’n och åskan dundrar. Vi undrar om det går att komma till Kemble samma dag. Vi går till den lokala puben och vill äta, men kocken hade gått hem så det blev juice och potatischips. Tillbaka till klubbstugan och John hjälper oss att få kontakt med en meteorolog gratis för konsultation (I England får man betala för information). Vi får rådet att gå via kusten till Isle of Wight och därifrån gå norrut mot Kemble.

 

 

Vädret på Maypole hade lugnat sej och vi startade kl 17.00 med kurs mot Lydd på 1000 fot. Vi passerar vägen och järnvägen mot Dover och ser tunneln där tågen försvinner under den Engelska kanalen. Vi kommer ut till kusten vid Camber och passerar Hastings, Bexhill, Eastbourne. Vi ser kalkklippor och fina badstränder. Vi ser också att vädret inöver land är uruselt. Vi glider förbi Brighton och Håkan blir alldeles till sej och ylar på radion: ”Här har jag bott och jag trodde aldrig att jag skulle få se det från ovan i en EuroCub!!”

 

Vi passerar ett område med duggregn med dålig sikt, men det ljusnar framför oss och vi viker av mot norr och passerar öster om Southampton. Vi går en bit väster om Andover och ser många nerlagda flygfält både från andra världskriget och från det kalla kriget. I närheten av Marlborourgh skulle vi passera några åsryggar och molnen låg lågt (man tittade liksom lite extra på alternativa landningsplatser), men vi kunde se att det var ljusare bortom åsen. Vi passerade åsen på 500 fot och plötsligt var det mera än 1000 fot igen.

 

Roger och Einar diskuterade den komplicerade inflygningsrutten till Kemble (www.kemble.com), men det var mystisk tyst på Kemble frekvensen. Vi beslöt att vi skulle fråga tornet om vi kunde gå rakt på finalen på bana 08 och vi fick Cleared to final on grass strip 08 . Roger rapporterade final grass strip och vi fick Clear to land on grass strip 08. Wind 350 degrees 17 knots gusting 22. Rak sidvind, men ingen brydde sej och alla flygplanen landade kl 19.20 Vi var troligen ett av dom sista som landade den dagen.

 

Lisa och Charlie mottog oss med öppna armar och vi parkerade flygplanen med tillbehörlig förankring. Gamla tillförlitliga YUS parkerades rakt framför montern på utställningsområdet. Charlie och Lisa bjöd på öl och middag och allt kändes bara toppen!!

 

 

Fredag:

 

Efter att Charlie och Lisa levererat frukostingredienser plockade Einar fram sina köks-talanger och lagade en hederlig engelsk frukost åt oss alla. Efter frukosten bar det av till Kemble och själva utställningen. Fredagen ägnades mest åt att gå runt på utställningen samt flygplans-parkeringen för att se alla flygplan som hade kommit samt fortsatte att komma hela dagen. För fler bilder se: www.kemble.flyer.co.uk/pictures.htm

 

 

Vi fick låna Charlies bil (6-sitsig!) för att ta oss runt (även på sightseeing) vilket var mycket uppskattat. Håkan utsågs snabbt till chaufför baserat på hans vana med den engelska trafiken. På eftermiddagen åkte vi fem (Einar kvar i montern med Lisa och Charlie) till närliggande Cirencester för att hitta något att äta samt shopping. Sedan var det en välbehövlig ”tidig” kväll (efter diverse eftersnack i vår lya).

 

Lördag:

 

Sightseeing med pub-besök i Bath, staden med många Romerska lämningar. Tillbakafärden skedde via Bristol och dess utkanter som vätter västerut mot Wales. Mikael passade på att blöta fötterna i leran efter lågvattnet under bron över till Wales. Kvällen avslutades med middag tillsammans med Lisa och Charlie på en restaurang/Pub där dom hade bokat bord åt oss alla.

 

 

Söndag:

 

Flygplanmuseum och mer av utställningen i väntan på den av Lisa och Charlie utlovade flygturen över till Wales. Vilken flygtur!! Vi flög först över planen till Oaksey Park (Lisas hemma-flygfält inte långt från Kemble och där vi bodde). Efter tankning etc. bar det av mot Wales och dess dalgångar tillsammans med Lisa i sin Auster. Vi landade på en åker utanför ett slott. Ägarer och hans barn hade sett till att korna flyttade sig ett närliggande fält innan vi landade!! Snacka om busch-flyg, koskit på hjulen och under vingarna!!

 

 

 

Efter sedvanligt te-drickande i bondgården bar det av tillbaks till flygplanen där korna hade återtagit sin äng. Efter ko-fösning bar det upp i luften igen och lågflygning i dom djupa dalgångarna (Roger njöt av den flygningen!!). Ned mot ”Severn Bridge” och tillbaks till England och Oaksey Park för att avsluta kvällen med Indisk Take-away i klubbstugan.

 

 

Måndag:

 

Mer flyg-sightseeing ledd av Lisa, kombinerad med flygfotografering och videofilmning av EuroCub. Denna gång ned över Bath, Sailsbury plain och Stonehenge. Vi stannade till på Old Sarum  <http://www.oldsarumflyingclub.co.uk/> ett gammalt militärflygfält från första världskriget där vi åt lunch. Bred startbana tillät rote-start med alla 4 flygplanen.  Väl tillbaks till Oaksey Park var det så dags för tankning och förberedelse för hemfärden.Under tiden passade Einar, Lisa och Charlie på att avrunda affärerna med snack och provflygningar.