Skrivet av: Einar Edland

 

Einar & Ragnhild Edland trotsar väder och språkbarriärer

 

 

 

Den 7 september 2010 klockan 1215 lyfte vi mot Höganäs ESMH i SE-VPD. Det blåste frisk bris från nordväst så att ground speed blev samma som indikerad fart, 111 knop. Höjdrapporteringen på transpondern slutade fungera igen! Ok, vi får se om de nekar oss passage i Tyskland.

 

    Slutmål skulle vara Dinan flyplats i Västfrankrike nära Rennes. Vi var bjudna till vår svärsons 40 års kallas som skulle vara på ett slott i Combourg i Frankrike. Ett annat mål var att besöka Finesse Max i Hagenau i Nordostfrankrike och hälsa på några vänner där.

 

    Klockan 1440 landade vi i Höganäs i relativt hård vind. Tommy Persson kom ut på fältet och hjälpte oss med tankning. Vi var lite osäkra på var vi skulle landa nästa gång beroende på att vi insåg att vi inte skulle hinna till Middel Zeeland, Holland som planerat innan mörkret föll på. Vi beslöt därför att gå till Wangerooge, Tyskland i stället. Färden gick via KOPIM, KOR, ALS. Vi flög runt Schleswig CTR och direkt Wangerooge.  Både Danmark och Tyskland frågade om den trasiga transponder, men inga restriktioner för det! Wangerooge stänger kl 1900 och vi landade kl 1850 i 35 knops vind, som väntat nästan rakt i banan. Det var vissa svårigheter att vända på banan för back track, men det gick. SE-VPD blev parkerad i hangar för natten, vilket gjorde oss trygga på att inte vinden skulle blåsa iväg kärran.

 

 

Flygplatsen har ett eget hotell som vi hyrde in oss på och vi gick till centrum i Wangerooge http://sv.wikipedia.org/wiki/Wangerooge,  för att äta. En promenad på bara 10 minuter. På morgonen dagen efter blåser det liten storm och spöregnade, ingen flygning för oss den dagen. Vi besökte tornet för att se hur vädret utvecklades på radarn och vi tog en öl efter det…

 

    Torsdagen kom och det var 500ft till molnen och sikt på 3500 meter. Vi noterade att det landade och startade kommersiella flygplan och jag frågade gubben i tornet om de flög IFR, men nej det var bara VFR trafik på Wangerooge! Man skall komma ihåg att dessa piloter är mycket erfarna och vet vart alla vindkraftverk finns vilket vi inte gjorde. Det såg illa ut för vidare färd. Jag intervjuade alla dessa piloter i hopp att bättring skulle komma, men…. Så landade en Cessna 172 och piloten kunde berätta att nu var sikten säkert 5000meter och molnhöjd 800 fot åt det hållet vi skulle. Snabbkoll hur vädret var i Wilhelmshaven ditt vi skulle för at tanka (ingen bensin på Wangerooge).  De rapporterade 10km och 4000ft. Startade 1225 och landade 1240 och det var disigt i början, men vi såg vindmöllorna utan bekymmer. Tankade, åt lunch och startade 1350 mot Middel Zeeland och vädret blev bara bättre och bättre. Landade 1550  i strålande sol och lätt vind. Livet leker! det såg ut som vi skulle kunna hinna till Dinan innan mörkret faller på.

 

    Startade 1640, kontaktade Dutch MIL Info och fick klart passera mot Belgien. Det tog 10 minuter till gränsen och vi kontaktade Bryssel Information för passage och trafikinformation. Inga problem och efter 30 minuter låg Belgien bakom oss. Nu var vi i kontakt med Lille Information i Frankrike. Engelskan på FIS i Frankrike var inga problem. Vackert väder och lätt medvind med GS på 120 knop. Mycket vackert landskap och få terminalområden så det var bara att njuta av flygningen. Destinationen Dinan ligger faktisk väster om 0 meridianen och gör att solen inte går ned förrän efter 2000 så det var ingen större brådska för att hinna fram innan mörkret. Vi närmar oss Dinan och tittar på den vackra Le Mont St Michel ön som är ett gammalt kloster från 1000talet.  Vi besöker detta kloster med bil senare.

 

 

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Mont_Saint-Michel
Landar Dinan 1945 och hör på radion att jag måste prata Franska vilket jag inte kan. Jag gjorde ungefär som på Frölunda, rapporterade downwind och sedan base runway 25. Vi tittade efter andra flygplan, men vi såg inga. Alla försvann tills vi hade parkerad, då dök dom upp. Fick höra att vi var välkomna ändå. Ingen hangar denna gång, så vi band fast flygplanet och la på kapellet. Sedan beställde vi taxi till Combourg. Det var inga som helst problem med engelskan ända till vi hade landat, då vart det mycket svårare. Det var bara att fråga om någon kunde lite engelska och en ung modellflygare hjälpte oss.

 

    Nu var det fest i 3 dagar på slottet Château du Grand Val http://www.grandval.nu/

 

 

På söndag den 12 september var festen slut och färden med SE-VPD kunna fortsätta. Dotera Elin körde oss till flygplatsen och så började språkförbistringarna igen. Jag vill ha bensin, men inte 100LL. Frågan om engelskkunniga kom upp igen och de pekade på ett par som stod nere vid en Bingo ultralätt. Det visade sig att dessa kom från Jersey så det var slutet på språkförbistringar där. Tjejen i paret körde mig till den lokala macken 2 gånger så att jag fick 40 liter som räcker till Hagenau. Mycket vänligt par!

 

Startade Dinan LFEB 1330 i vackert väder och medvind mot Chartres Champol LFOR. Tog en sväng runt Slottet, kontaktade Rennes information. Som vanligt klagade dom på transpondern. Efter 1:25 landade vi LFOR och tankade.

 

 

Nästa stopp var planerat till Hagenau LFSH och skulle ta 2:25. Vi startade 1600 och kontaktade Seine Information. För att slippa Paris flög vi åt sydost i början mot VOR PTV och sedan mot VOR TRO. Vädret börjar bli disigt medan vi går mot VOR EPL. Det börjar regna och stratus låg på 1000ft. Det blev bättra ett tag för att sedan bli mycket sämre. Nu börjar det störtregna och sikten gick ned till det betänkliga. Vi såg blixtar och det vart otrevligt. Framför oss såg vi på GPS’n att det låg ett flygfält, Dieuze Gueblange LFQZ ganska nära och sikten vart obefintlig på grund av störtregn. Det blev en dålig blekelandning med en lång studs. Det regnade så hårt att vi satt kvar i planet en stund. Det var bilar parkerade utanför klubbstugan så vi går in. De hade ett party där med medlemmar i klubben.

 

 

Som vanligt frågade vi om någon kunde engelska. Alla skakade på huvudet! Det visade sig dock att en dam kunde några ord och de trodde vi kom med bil! Vi visade dem Petter David utanför fönstret i störtregnet och de förstod.  Plötslig stod kärran inne i hangaren torrt och fint. De bjöd på kaffe, whiskey ordnade hotell och skjuts! Kom till ett hotell hela 3 mil bort, men de sade att det var det enda hotellet som var öppet och som kunde engelska. Maten var dukad då vi kom fram. Snacka om service!!

 

    Morgonen efter var det klarväder, men låga stratusmoln formades när solen kom upp. Vi tog taxi till flygfältet och där stod skolchefen och väntade på oss. Det visade sig att han kunde tyska och då vart det något bättre. Jag frågade om han hade flugit i detta väder och han sade; no problem. Nåja, vi väntade en timme till och vädret vart betydligt bättre, CAVOK. Startade 1015 och landade 1040, 25 minuter var vi från målet innan åskan satte P för oss dagen innan. Så kan det gå, suck. Christian Stuck hälsade oss välkommen och bjöd oss på lunch och tankade kärran med bilbensin.

 

 

 

 

 

2st färdplan inlämnat och i väg mot Hildesheim EDVM. Fick stiga till nästan 3500 ft för att komma över bergen i Tyskland. Transpondern fungerar igen med höjdrapporteringen (kanske blixten dagen innan fixade den)!

 

    Vackert väder, natur och medvind! Landade Hildesheim 1525. Här får vi mycket bra service av den lokala flygskolan som dessutom har en Dynamic. I Hildesheim ligger också en autogyrofabrik och vi har några gemensamma bekanta personer i Sverige. Tankat och klart startade vi mot Höganäs via Danmark. FIS berättade att alla restriktionsområden var inaktiva så vi styrde direkt VOR MIC på 2500ft. I Danmark fick vi sjunka till 1500ft och sedan landade vi i Höganäs kl 1905.

 

    Tommy kom åter ut och hjälpte oss med tankningen. 42 liter sa Tommy. Det var exakt vad vi fyllde förra gången också i Höganäs. Vi övernattade på flygklubben, kostnad 550kr inklusive lakan.

 

    Dagen efter kom varmfronten. Vi hoppades på att vi kunde åka framför den, men när vi kollade vädret kl 0500 på morgonen regnade det redan så det var bara att somna om. På eftermiddagen klarnade det upp, men vädret på vägen upp till Frölunda var dålig. En natt till i Höganäs. På morgonen nästa dag var vädret betydligt bättre och 0815 startade vi och fick 25 knop medvind, 135 knop i GS! Vi gjorde ett stopp i Falköping för att kissa och landade Frölunda 1050.

 

    Vilka erfarenheter och slutsatser kan vi dra av denna resa?

 

    Man måste ha flexibilitet när det gäller tiden. Inga måsten om att vara framme eller hemma på t.ex. fredag.

 

    Man kommer inte alltid dit man har tänkt sig den dagen.

 

    Räkna alltid med 15knops motvind i synnerhet om bränsle och solnedgång.

 

    Låt dig inte påverkas av lokala piloter, gör din egen bedömning.

 

    Servicen är inte alltid som det står i flygplatshandboken (kan också vara bättre).

 

    Det är bättre att prata engelska än dålig franska i Frankrike.

 

    Att flyga i Fransk luftrum är som i Sverige. Helt okomplicerat om du kan flygengelska.

 

    Att SUF bör göra något med klubbstugan. Den är sunkig jämfört med alla ställen vi var på.