I Juli utfördes en klubbflygning till Ålleberg,

deltagande plan var SE-VOF (Krister, Mikael) , SE-VPD (Richard, Matti), SE-VOD (Jimmy, Fredrik Allerstam) samt från våra vänner norröver SE-VPU (Thomas, Andreas).

Som ni förstår var SE-VPU tvungna att starta tidigt de kom till flygfältet tidigt med dimma som härskade över startbanan och kringliggande skog.Dimma

Efter att de gjort daglig samt kollat vädret för våran två dagars utflykt hade dimman lättat och det var klart för avfärd. 

De kom fram till Frölunda i bländande solsken, där väntade vi andra på att flyga iväg. Frölunda

Innan vi hann komma iväg hörde vår kollega Calle av sig, från Ålleberg där han var lärare på en formationsflygningskurs, de behövde reservdelar

SE-VOD med Jimmy och Fredrik Allerstam ombord flög iväg för att hjälpa, vi andra lyfte mot vårt första mål Linköpings flygplats.

På väg till Linköping valde vi olika höjd i de olika planen, beroende på vald höjd hade vi (SE-VOF, Krister Thour samt Mikael Wallinder) olika teorier på vad de andra skulle göra när vi mötte mer kompakt molnmassa på ca 4000 fots höjd, SE-VOF låg på ca 4500 fots höjd och valde att gå ner men de andra som låg högre och hade bättre sikt valde att stanna kvar på högre höjd. Dock kunde vi efter ca 5 minuter höra de andra planen Moln

Moln2

be om att få gå ner på lägre höjd. När vi närmade oss Linköpings flygplats var VPD först följt av VOF samt VPU, VPD landade och tog sedan första taxiväg till vänster i tron att det ledde till Linköpings flygklubbs klubbstuga...

VOF som var tvåa var på väg att landa när vi hör att VPD vänder och taxar tillbaka då de inte trodde att det var vägen till klubbstugan. VOF landar och tar sedan första taxi väg till höger samtidigt som VPU landar.

Då hör vi på radion "VPD var på rätt väg, klubbstugan ligger till vänster första taxiväg, välkomna". Förvirringen var total men efter att några använt markfordons väg (VOF) så hittade vi alla rätt och parkerade 

vid Linköpingsflygklubbs klubbstuga. VOD hade nu hunnit tillbaka från Ålleberg och kom och landade (de tog korrekt väg till klubbstugan).Parkering

Linköpings flygklubb tog emot oss på bästa sätt! vi fick tillgång till klubbstugan samt en visning av klubbvärdens long-EZ som förevisades.

Därefter tog vi taxi till Linköpings torg där vi intog en god lunch tillsammans.Lunch

Efter Linköping lyfte vi mot Visingsö där våra plan hade olika prioriteringar, VOD som landade först taxade fram till klubbstugan och parkerade där men vi andra som tog rygg på VPD taxade via golfbanan direkt

ner till badplatsen där vi andra såg VPD's piloter kasta sig ut klä om till badbyxor för att sedan försvinna ner i Vätterns vatten. VOD's piloter samt vi andra anslöt för ett skönt bad varefter vi samlades vid klubbstugan.Visingsö

Bad

På plats vid klubbstugan mötte vi andra piloter bland annat en gyro-pilot med passagerare och vi utbytte lite historier (gyros landar och startar enligt uppgift på en femöring).

Gyro-piloten hörde att vi skulle till Ålleberg och han och hans passagerare blev sugna på att hänga på, vilket de gjorde. Sagt och gjort vi lättade från Visingsö och flög mot Ålleberg.

När vi närmade oss Ålleberg var det segelflygs aktivitet där varför vi fick  flyga runt lite, i samband med detta fick vi sällskap av ett annat plan som tyckte att vi behövde lite flygledare innan vi landade.Ållebergs flygplats

Piloten på det andra planet utförde flygledarrollen med bravur och vi kunde alla landa säkert på Ållebergs flygplats.

Väl framme på Ålleberg vankades kvällsmat med Öl och underbar utsikt från restaurangen över staden Falköping med bakomliggande Mösseberg, vi tog sedan en promenad runt Ålleberg för att se om vi kunde hitta Ållebergsryttares grotta. Öl Ållebergs ryttare bor I Ålleberg, inne i berget och enligt sägen rider de ut för att försvara Falköping med omnejd från "Dansken". Vi hittade ej den grottan men vi hittade fina bergsformationer med härliga stup.stup

Övernattning gjordes i Ållebergs övernattnings stugor, det var varmt en del av oss hade myggfönster andra inte, tack och lov var myggorna bortskrämda (för oss som inte hade myggnät endast öppet fönster för att svalka oss).solnedgång

Efter en god natts sömn var det god frukost samt planering för hur vi skulle flyga hem, vi tankade och gjorde oss klara.planering

Att lyfta från Ålleberg när vinden ligger som för oss rakt i banan var en fröjd, när vi lyft och kom ut över bergskanten fick vi världens lyft, härligt!!! Vi fortsatte därefter mot Skövde flygplats. Där pågick SM i segelflyg tack och lov på gräsbanan intill asfaltsbanan där vi landade. Klubbstugan i Skövde är väldigt trevlig och där fortsatte vi vår planering för hemfärden. Vi tog beslut om att flyga via Örebro och Köping på vägen hem.

Örebro hade ingen trafik förutom oss varför vissa av oss valde att göra en lååång inflygning mot banan, härligt, efter Örebro fortsatte vi mot Köpings flygplats.

 köping

På plats i Köping valde vi att ta en promenad in till närmaste restaurang för en god lunch.

Efter lunchen valde våra gäster att flyga hemåt och vi tog farväl, kvarvarande flygplan (VOF, VOD, VPD) fortsatte mot Frölunda.

 

En härlig klubbflygning! (Vi som flög VOF uppskattade högvingat på grund av skuggan vingarna gav).

 

Det utfördes även en klubbflygning till Mariehamn, det planerades även en flygning till Stegeborg (ställdes in på grund av väder), samt en flygning till Siljansnäs (ställdes in på grund av väder).

Det vore kul om våra medlemmar kom med förslag på destinationer på klubbflygningar för 2020, hör av er till Jimmy och Fredrik Allerstam med förslag på destinationer!

Vid skrivbordet Mikael Wallinder (FO på VOF under flygningen, Kapten var Krister Thour)