Skrivet av: Einar Edland

AeroSpool WT-9 Dynamic

 

 

I början av februari 2005 fick Einar i uppdrag av SUF att åka till AeroSpool fabriken (http://aerospool.sk) i Prievidza, Slovakia for att göra en utvärdering av WT9 Dynamic. Detta skulle göras samtidigt som Trosa FK representant Robert Schuster skulle dit för samma sak.

 

"Planen var att om vi gick samman om ett köp skulle vi kanske få bra rabatt på ett köp av 2 flygplan.

 

Vi blev välkomnade av Jan Hrabovsky, VD på AeroSpool.

 

Dags att provflyga med start från en mycket dålig nyplogat bana (snö). Planet känns mycket robust och jag fick inga varningar om att svaga punkter finns när man skulle borda planet. Platsen i cockpiten är bättre än i EuroCuben, men ej lika stor som i CT. Det var enkelt att ta sig in i maskinen, man satte sig på en balk bakom stolen, svängde in fötterna till durken och hasade ned i sätet.

 

Med 2 steg klaff var vi i luften på mindre än 100 meter. Jag fick ta över spaken på 300fot och vilken känsla! Rodren var lätta utan nämnvärd friktion och detta gör att planet känns mycket harmoniskt och lättfluget. Skevroderbromsen var minimal så att fotarbetet var mycket litet vid vingtippningar (för enkelt). Stabiliteten var god, men inte lika bra som EuroCuben. Detta är typisk för alla snabba maskiner i denna kategori då man gör stabben liten för att spara vikt. Den maskin vi provade hade friska stallegenskaper. Fullt utstallad vek den sig kraftigt över ena eller den andra vingen. Detta har dom fixat på nyare maskiner med att installera en sk. stall strip.

 


Jag frågade om jag fick prova att landa maskinen vilket demoflygaren tyckte var ok. Klaffsystermet är helt mekaniskt och enkelt att manövrera. Man flyger som vanligt i varvet, men man måste få ned farten innan klaff kan ansättas. På kort final ansattes full klaff som bromsar bra och man kan därför känna igen sig som i en EuroCub med samma vinkel ned mot banan och dessutom dras spaken helt i magen som vanligt i sättningen. Mycket enkelt att landa. Fartresurserna ligger på nivå med CT'n. Det jag såg på fartmätaren var 240 km/t (130 knop) med 5000 varv på motorn. Inga hjulkåpor var då monterat på maskinen.
Vi fick ett mycket gott intryck av fabriken, tekniska lösningar och av själva flygegenskaperna.

 

Svensk agentur på gång

 

Jan Hrabovsky, chefen på AeroSpool, beklagade att vi fått dålig service från Finland och Danmark i våra första försök att prova Dynamic. Han kunde tänka sig att få en representant i Sverige. Då Einar, Hans Jörnen och Per Melin nyligen tillsammans skapat ett företag som först hette Light Sport Aviation Scandinavia frågade Einar om att detta företag kunde få representera AeroSpool i Sverige. Man kommer också att ta EuroCub under sina vingar i nära framtid. Einar frågade Schuster om han tyckte detta var ok, vilket han gjorde mot att Trosa FK och SUF fick mycket bra rabatter."

 

Einar Edland