Pikétröja

T-Tröja

Hoodie

   

 

Pris:

Piké: 340:-

T-shirt: 190:-

Hoodie: 450:-

Det finns provexemplar i klubbstugan. Betalning sker via Swish när kläderna hämtas.

Fler bilder finns här! 

 

OBS! Kontrollera att du får ett bekräftelsemail. Du ska komma till förstasidan på hemsidan när beställningen har gått iväg.

Om du kommer till ett tomt formulär måste du tyvärr lägga din beställning på nytt.

Provlektion bokas med fördel om du funderar på att ta flygcertifikat eller bli medlem i Swedish Ultraflyers. Du får ett tillfälle att träffa någon av våra rutinerade flyglärare, ställa frågor och bekanta dig med klubben och våra flygplan. Lektionen kostar 1995kr och är normalt 45 minuter lång men kan anpassas efter önskemål.

 

Intresseanmälan: Provlektion

 

Ansökan

  Refresh Captcha  
  

Checklista – medlemskap

  1. Ansök om medlemskap till Swedish Ultraflyers gör du genom att fylla i webbformuläret som återfinns i menyn under Medlemskap -> ansökan.
  2. När vi behandlat din ansökan så får du via epost information om klubbens bankgiro samt ett personligt OCR nummer som skall anges som referens vid inbetalning av årsavgiften.
  3. När pengarna har mottagits får du dina inloggningsuppgifter till vårt bokningssystem i Myweblog (MWL) och du kan kvittera ut nycklar hos medlemsadministratören.
  4. Därefter kontaktar du klubbens skolchef som lotsar dig vidare beroende på vilken typ av medlem du är.
    • Elev – Du blir tilldelad en flyglärare och får genom denne en introduktion i Myweblog och en individuellt anpassad utbildningsplan.
    • Aktiv medlem (med giltigt UL-cert) – Du blir tilldelad en flyglärare som ger dig en introduktion av klubbens flygplan, regler och procedurer samt bokar upp en tid för PC innan du kan börja flyga.

Ett medlemskap i Swedish Ultraflyers börjar alltid med en ansökan via webbformuläret på vår hemsida.

Klubbmedlemskap

Årsavgift: 1050 kr

Medlemskap i SUF där del av årskostnaden om 520 kr består av ett medlemskap KSAK (riksorganisation för Sveriges flygklubbar). KSAK distribuerar tidningen Pilot Briefing varje kvartal till alla medlemmar. Klubbmedlemskap krävs för att få flyga klubbens flygplan som både pilot och som elev. Som pilot krävs även att man är ”Aktiv medlem” som beskrivs nedan.

Aktiv medlem

Engångsavgift plus månadskostnad för de medlemmar med giltigt flygcertifikat som vill flyga klubbens flygplan och elever (se mer info under "Utbildning") som vill ta flyglektioner till ett billigare timpris.
Inträdesavgift: 20 000 kr (där hälften skrivs av vid inbetalning och resterande på 5 år)

Flygpriser: Klubben har tre prisnivåer per flygtimme, beroende på vilken månadsavgift du väljer att betala innevarande år.

 Lägsta månadsavgiften kan löna sig för dig som vet att du kommer att flyga litet (brytpunkt 11 tim./år). Högsta månadsavgiften lönar sig för dig som vet att du kommer att flyga mycket (brytpunkt 27 tim./år). Låter du bli att välja, placeras du automatiskt i mellankategorin. Du kan inte ändra kategori under pågående kalenderår.

Flyga på land:

200: -/månad = 1 345:- / tim.

700: -/månad = 845:- / tim.

1 150: -/månad = 645:- / tim.

Sjöflyg:

Timpriset på sjön är 100:- högre i timmen i alla tre kategorierna.

 

Utbildning

För att påbörja en flygutbildning hos Swedish Ultraflyers måste man vara klubbmedlem. Som elev kan man även välja att också bli ”Aktiv medlem” och då betalar förutom den årliga klubbmedlemskapsavgiften även inträdesavgiften (under utbildningsperioden så slipper man betala månadsavgiften) och får ett reducerat flygtimpris. Passar den som vill fortsätta att flyga i klubbens regi efter sin utbildning. Man sparar ca 4500-6000 kr på den praktiska delen om man flyger 30-40 timmar, vilket är genomsnittstiden för att bli färdig pilot.

Under perioden som elev kan man dock välja att endast betala den årliga avgiften för klubbmedlemskap men får då ett högre timpris på skolflygningen.

Kostnader för utbildning: (priser gällande 2023)

Teoriutbildning inkl. kursmaterial: 15 500 kr
Flyglektion (60 min) (Klubbmedlem + Aktiv medlem): 1 500 kr
Flyglektion (60 min) (Klubbmedlem): 1 650 kr

Mobilvänlig version
Mobilvänlig version


Visingsö flyin med SE-VPB

Einar Landar SE-YUS på Frölunda

Einar Landar SE-YUS på Frölunda - Neil Young

Swedish Ultraflyers. Frölunda Fly In 2012-08-25

Formationsflygning

Sjöflygets dag 2011

Swedish Ultraflyers Historik

Swedish Ultraflyers (SUF) bildades 1984 för att skapa en ultralättflygklubb i Upplands Väsby med Einar Edland och Gunnar Rydergren i spetsen. Gunnar var ordförande och Einar teknisk chef.

Vi tittade på Weedhopper, Quicksilver etc., men när KG Knutsson öppnade agentur för Teratorn Tierra II, valde vi Tierran. För att finansiera flygplanet behövde vi 10 personer som var villiga att gå i personlig borgen för lånet på kr 110 000, som byggsatsen kostade då. Vi fick låna lokaler av en av medlemmarna där vi kunde montera vår Tierra, SE-YHG.Troligen byggde vi kärran 3 gånger innan allt var klart Vi var ivriga och gjorde många fel beroende på att vi inte läste instruktionerna tillräckligt noga, vilket medförde att vi missade säkerhetsbältena som var ett av de första momenten att montera. För att montera dessa var vi tvungna att demontera hela flygplanet. Troligen byggde vi kärran 3 gånger innan allt var klart.

Vi släpade Tierran ned till den islagda sjön Norrviken, monterade vingar och provflygaren/säljaren, Krister Larsson (numera Krister Segerdahl) satte sig bakom ratten (det är ratt i Tierran) och gjorde en lyckad provflygning. Först upp av klubbmedlemmarna var Einar, då han var den enda med flygcertifikat. Det blev mycket flygning för Einar, eftersom alla ville ha en provtur. Frågan var vart vi skulle förlägga verksamheten när isen var borta. Einar landade på snön (vi hade skidor) vid Frölunda gård, Kungsängen och knackade på hos Claes af Ugglas och frågade om vi fick vara på deras flygfält. Efter en viss betänketid fick vi hyra två hangarplatser, oljebod, och ett litet kyffe som klubbstuga och farmartank. Gunnar fixade så vi fick telefon. Året efter hade vi två stycken Tierra och tur var det väl då att vi hyrde två hangarplatser.

Efter några år flyttade vi in i en riktig klubbstuga som blev sponsrad av "Skåningarna" och vi fixade el, vi grävde brunn och skickade in vattenprov som godkändes, och ordnade avlopp i slutet system. Vi hyrde större farmartank av Hjelmco Oil som är vår huvudleverantör av flygsoppa. År 2000 byggde vi en extra hangar och lade cementplattor framför hangarerna.

1986 blev vi drabbade av ett långt flygförbud då det visade sig att vingarna inte tålde de antal "G" som utlovats. KG Knutsson fick ta fram nya vingar från Polen som tålde vad dom skulle. Efter ett års stillestånd och lojala medlemmar fick vi så åter flyga våra maskiner, som bytt namn till Akka. Allt som allt flög vi mera än 2000 timmar med våra Tierra/Akka. Ett annat problem med flygplanstypen var att de hade Rotax 532 tvåtaktsmotorer, som ställde till mycket bekymmer och orsakade många utelandingar, men tack vare låg stallfart hände inga större blessyrer. Vi räknade att för varje flugen timme fick vi skruva i två. Senare kom Rotax 582 och situationen förbättrades något. Flygplanet Akka var faktiskt ett bra flygplan, om man bortser från motorproblemen. Totalt hade vi fyra olika Akkor i vår klubb.

1991 köpte Einar en Cuby II, SE-YLM med en Rotax 503 på 50 hk som han typade in i Sverige. Det var ett stort steg från Akka till Cuby II då Cuby:n liknade ett "riktigt flygplan" och kommentarerna när man åkte omkring med maskinen var att "det där är ingen ultralätt". Einar hade svenska agenturen på Cuby och erbjöd den också med Rotax 912, en 4-taktsmotor på 80 hk! Klubben nappade på detta koncept och vår första Cuby II var SE-YLO som har tjänad oss sedan 1992. Efter ett haveri i 1994 blev maskinen ombyggd till EuroCub Mk.1. År 2000 såldes SE-YLO till Rolf Lewander som när detta skrivs är ordförande i Swedish Ultraflyers. Klubben har fortfarande tillgång till "Ludvig Olle".

1995 köptes EuroCub nummer 2, SE-YSG som tragiskt totalhavererade 1997 och en medlem omkom. Orsaken var att piloten fick akut medicinska problem medan han flög. I skrivande stund har klubben tre EuroCub:ar SE-YTS, SE-YUS och SE-YVV varav den senare skall vara på flottörer sommartid.

1999 beslöt några delägare att vi skulle gå ihop och köpa en EuroCub, SE-YUL, som skulle stå på flottörer. Totalt såldes sju andelar varav klubben köpte en. Tron i klubben att detta med flottörer skulle fungera var liten, men efter två års sjöflygning utan större incidenter beslöts att "YULLE" skulle säljas och en ny maskin köpas, SE-YVV, primärt för sjöflygning med Rotax 912 S på 95 hk

Flygskolan
Med 10 delägare och bara en med certifikat 1984 var behovet av en flygskola stort. Vi gick på Ingvar Arnbacke på KSAK om att skaffa oss skoltillstånd och flyglärare och 1985 gav flygarlegenden Olle Åhnstand efter och började skola delägarna. Först i elden var Gunnar Rydergren, men hans son, Åke blev klar först. 1988 hade Einar, Gunnar och Åke samlat på sig mer än 200 UL flygtimmar var, och kunde därmed vidareutbildas till UL-instruktörer. Sveriges första flyginstruktör kurs för UL gick på våren 1988 i Eslöv med Kurt Bengtsson i spetsen. Det var två hårda veckor med instruktörer från Ljungbyhed och grabbarna fick flyga med Cessna 172 och 152 med militär precision! Nu blev det riktigt fart på skolningen och fram till skrivande stund 2001 har vi skolat mer än 200 personer till UL-certifikat och SUF är idag Sveriges största UL-flygskola och UL-klubb med ett timuttag på ca 1000 timmar per år.

Frölunda flygfält


I den omedelbara närheten av fältet finns två bullerkänsliga områden och tidvis är belastningen hög med många flygplan i rörelse och skolverksamhet. Vi är därför måna om att all aktivitet kring vårt flygfält genomförs ansvarsfullt med så liten inverkan på omgivningen som möjligt.
Målsättningen är att med här fastställda rutiner göra detta tydligt och därigenom öka flygsäkerheten och minska intrången i de bullerkänsliga områdena kring fältet.


Flygvägar
Anflygning till fältet görs via två navigeringspunkter och trafiken för in- och utflygning separeras i höjd.


Anflygningspunkter

Skoggarn . Benämning "Skoggarn". Den största av den serie öar som ligger rakt väster om fältet. Kurs 90 grader korsar fältet i höjd med bankorset.
Skoggarn:         59.27.24 N 17.39.00 E

Skoggarn

Figur . Västra navigeringspunkten, "Skoggarn"

Kungsängens brygga . Benämning "Bryggan". Navigeringspunkten säkerställer att an- och utflygning sker i korridoren mellan de bullerkänsliga områdena.
Bryggan:          59.28. 32 N 17.45.33 E

Bryggan                 

Figur . Östra navigeringspunkten, "Bryggan"              

                                       
Höjdseparation
An- och utflygning separeras i höjd. Anflygning från navigeringspunkterna görs på 1000 fot MSL och utflygning görs på trafikvarvshöjden 700 fot MSL.

Trafikvarv
Trafikvarvet kring fältet är 700 fot MSL. Trafikvarvet för sjöflyg görs på 500 fot MSL.
För stråk 16 gäller högervarv

Stockholm/Frölunda
Position: 5927 N, 01742 E

Flygfoto

 

Richard Karlssons bilder från SUF fly-in 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

sidan skapad 2007-06-17

 

Viktor Viktor stilstudie på Brofjärden, 2005. Foto Håkan Karlsson

sidan skapad 2005-09-17

Torrsättningen av SE-YVV 20 november 2004

Först litet avisning...

... sedan en smygare på översnöade stråk 34.

Kolla! det går att både taxa och svänga!

Inget fel på Einars fotarbete.

 

Snygg avslutning på sjöflygsäsongen 2004, va?

Sidan skapad 2004-11-21